Zainteresowanie Halloween przeminie jak każda moda

Czytaj dalej
Fot. 123RF
Anna Gronczewska

Zainteresowanie Halloween przeminie jak każda moda

Anna Gronczewska

- Gdyby Halloween nie było tak blisko Wszystkich Świętych, które jest dla nas ważnym świętem, to mogłoby być tolerowane - mówi profesor Zbigniew Bokszański, socjolog z Uniwersytetu Łódzkiego. Rozmawia Anna Gronczewska.

Niedawno kurator oświaty województwa kujawsko-pomorskiego wystosował list do dyrektorów szkół, w którym ostrzegał przed organizacją halloweenowych imprez. Dlaczego Halloween budzi tyle emocji?

Nie wiem, czy budzi takie emocje. Cała sprawa ma długą przeszłość i krótką historię. Współczesna historia Halloween rozpoczęła się w XIX wieku, kiedy irlandzcy emigranci, którzy zamieszkali w USA, przenieśli tam swoje zwyczaje, rytuały sięgające jeszcze czasów celtyckich. Bardzo odległych czasów i związanych ze swoiście przeżywaną relacją z zaświatami, mówiąc inaczej z tamtym światem. Pojawiały się one w różnych kulturach, także Celtów, na przełomie jesieni i ziemi, nadciągających ciemności. Szczególnie na północy było dostrzegalne i bardziej dotkliwe niż na słonecznym południu. W wielu kulturach istniało przekonanie, że podczas tego okresu szczególnie łatwo jest nawiązać kontakt z zaświatami. To wszystko tworzyło sieć skojarzeń, symboli, które w tamtych czasach były zaznaczane za pomocą odpowiednich rytuałów. To zostało przeniesione do USA. Ale wszystko się zaktualizowało dopiero w latach 20. XX wieku.

Pozostało jeszcze 73% treści.

Jeżeli chcesz przeczytać ten artykuł, wykup dostęp.

Zaloguj się, by czytać artykuł w całości
  • Prenumerata cyfrowa

    Czytaj ten i wszystkie artykuły w ramach prenumeraty już od 8,90 zł miesięcznie.

    już od
    8,90
    /miesiąc
Anna Gronczewska

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

ekstramagazyn.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2019 Polska Press Sp. z o.o.