Vespa, czyli pełna wdzięku siedemdziesięciolatka

Czytaj dalej
Fot. Paramount Pictures
Marek Ponikowski

Vespa, czyli pełna wdzięku siedemdziesięciolatka

Marek Ponikowski

Pierwsze kilkanaście skuterów zmontowano wiosną 1946 roku. Seryjne Vespy wyglądały niemal tak samo jak prototyp opracowany w pośpiechu przez inżyniera Corradina D’Ascanię.

Ilekroć przedstawiano go jako konstruktora pierwszego na świecie skutera, Corradino D’Ascanio irytował się. Całe życie poświęcił przecież lotnictwu! Właśnie z lotnictwem związane były jego największe dokonania zawodowe. Ukończył politechnikę w Turynie w feralnym roku 1914, nic więc dziwnego, że już w kilka miesięcy później w mundurze królewskich sił powietrznych testował silniki samolotów bojowych. Musiał wykazać się w tej roli fachowością, bo w roku 1915 wysłano go, już z dystynkcjami porucznika na naramiennikach, do francuskiej fabryki Gnome Rhône. Miał wybrać spośród produkowanych tam silników ten, który najlepiej nadawał się do samolotów Corpo Aeronautico Militare. I z tego zadania wywiązał się śpiewająco.

Pozostało jeszcze 86% treści.

Jeżeli chcesz przeczytać ten artykuł, wykup dostęp.

Zaloguj się, by czytać artykuł w całości
  • Prenumerata cyfrowa

    Czytaj ten i wszystkie artykuły w ramach prenumeraty już od 8,90 zł miesięcznie.

    już od
    8,90
    /miesiąc
Marek Ponikowski

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

ekstramagazyn.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2020 Polska Press Sp. z o.o.