Ekstra
Magazyn
Ekstra Magazyn

Najlepsze teksty z całej Polski, w każdy piątek dla wszystkich prenumeratorów Cyfrowych. Poznaj Ekstra Magazyn

Katarzyna Rodacka

Uprzedzenia wobec innych ludzi. Nawet nie wiesz, że je masz

Uprzedzenia wobec innych ludzi. Nawet nie wiesz, że je masz Fot. Fot. 123RF
Katarzyna Rodacka

Badanie zajmuje około 10 minut. Wybieram opcję „płeć” i po chwili już skupiam się na dopasowaniu konkretnych określeń do obrazków. Stosując się do instrukcji - wyłączyłam wszystkie inne programy, żeby skoncentrować się na wypełnianiu testu. Jestem też świadoma, że wynik może okazać się dla mnie kłopotliwy. Jestem przygotowana, że w pierwszej minucie gwałtownie go zaneguję. Wynik: „znikome skojarzenia kobiet, lub ich brak, z naukami ścisłymi oraz mężczyzn z naukami humanistycznymi”. Kolejny test, tym razem kategoria wiek. Wynik: „automatyczna preferencja dla młodszych w porównaniu ze starszymi”. Mogło być gorzej.

Moja automatyczna preferencja dla młodszych to wynik testu, sprawdzającego nasze unconscious bias. Po polsku można tłumaczyć to zjawisko jako nieuświadomione nastawienie, które może być zarówno pozytywne jak i negatywne. Są to nasze preferencje, które dzieją się poza świadomością.

Preferencje, którym czasem z największą chęcią byśmy zaprzeczyli. Nawet jeśli sami siebie uważamy za wolnych od stereotypów, w każdym z nas drzemie uprzedzenie do innych ludzi, które może opierać się na kryterium orientacji seksualnej, kolorze skóry, wieku czy płci, ale także na sposobie ubierania się, roli zawodowej, akcencie czy sposobie mówienia.

- Badania dowodzą, że ludzie mają naturalną tendencję do kategoryzowania, co jest cechą biologiczną naszego mózgu służącą mu do „myślenia na skróty”, porządkowania informacji i szybszego podejmowania decyzji.

Nasz umysł korzysta z uproszczeń, ponieważ nie da rady przetwarzać skutecznie wszystkich dostępnych informacji. Kategoryzujemy więc innych w oparciu o różne kryteria. Działają one jak filtry, na ich podstawie formułujemy nasze oceny i sądy na ich temat - mówi dr Anna Zaroda-Dąbrowska z fundacji Diversity Hub, ekspert od zarządzania różnorodnością.

W dalszej części tekstu:

  • Do czego służy test utajonych skojarzeń?
  • Co mogą pokazać wyniki testu?
  • Na co wpływa nieuświadomione nastawienie i z czym się ono łączy?
Pozostało jeszcze 83% treści.

Jeżeli chcesz przeczytać ten artykuł, wykup dostęp.

Zaloguj się, by czytać artykuł w całości
  • Prenumerata cyfrowa

    Czytaj ten i wszystkie artykuły w ramach prenumeraty już od 8,90 zł miesięcznie.

    już od
    8,90
    /miesiąc
Aktywujesz kod bez rejestracji

Odblokowujesz dostęp jednorazowo, tylko na tej przeglądarce. Jeżeli chcesz w przyszłości wrócić do tego artykułu, skorzystaj z opcji aktywacji kodu z rejestracją - zarejestruj się.

Klikając w przycisk "Aktywuj kod i czytaj bez rejestracji" potwierdzam, że zapoznałem/am się z treścią informacji o zamówieniu oraz, nadto że żądam rozpoczęcia dostarczenia treści cyfrowych przed upływem terminu do odstąpienia od umowy w związku z czym utracę prawo do odstąpienia od umowy i wiem, że usługa jest odpłatna.

odzyskaj hasło

Klikając w przycisk "Aktywuj kod i zaloguj się" potwierdzam, że zapoznałem/am się z treścią informacji o zamówieniu oraz, nadto że żądam rozpoczęcia dostarczenia treści cyfrowych przed upływem terminu do odstąpienia od umowy w związku z czym utracę prawo do odstąpienia od umowy i wiem, że usługa jest odpłatna.

Aby móc przetwarzać Twoje dane osobowe w postaci adresu e-mail dla celów przedstawiania informacji handlowych na temat naszych towarów lub usług za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej, prosimy Cię o wyrażenie poniżej wskazanych zgód.

Pamiętaj, w każdej chwili możesz cofnąć zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Cofnięcie zgody nie wpłynie jednak na zgodność z prawem przetwarzania przez nas Twoich danych osobowych przed wycofaniem zgody. Szczegóły dotyczące zgody, w tym jej wycofania, znajdziesz w naszej Polityce Prywatności oraz w swoim profilu.

Administratorem Twoich danych osobowych jest spółka Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, ul. Domaniewska 45, 02-672 Warszawa. Szczegółowe zasady przetwarzania danych osobowych przez Polska Press oraz uprawnienia użytkowników Serwisu Polskatimes z tym związane zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez nas w szczególności w celu wykonania umowy (usługa świadczona drogą elektroniczną), w celach marketingowych w zakresie udzielonych zgód, jak też w innych celach marketingowych na podstawie naszego uzasadnionego interesu. Podanie przez Ciebie danych osobowych jest dobrowolne. Przysługuje Ci prawo do żądania od nas dostępu do swoich danych osobowych, prawo do ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych a także prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania przez nas Twoich danych osobowych. Więcej na temat Twoich uprawnień oraz celów przetwarzania danych przeczytasz w naszej Polityce Prywatności.

* Jeżeli klikniesz „Zaznacz wszystkie poniższe zgody” automatycznie zaznaczasz wszystkie zgody. Możesz też zaznaczyć lub odznaczyć każdą ze zgód z osobna.

** Zgoda wymagana.

Klikając w przycisk "Aktywuj kod i zarejestruj się" potwierdzam, że zapoznałem/am się z treścią informacji o zamówieniu oraz, nadto że żądam rozpoczęcia dostarczenia treści cyfrowych przed upływem terminu do odstąpienia od umowy w związku z czym utracę prawo do odstąpienia od umowy i wiem, że usługa jest odpłatna.

Katarzyna Rodacka

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

ekstramagazyn.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2019 Polska Press Sp. z o.o.