Temat filmu nie może być przepustką na festiwal

Czytaj dalej
Fot. Tomasz Bołt
Agaton Koziński

Temat filmu nie może być przepustką na festiwal

Agaton Koziński

Wiele osób myśli, że nie zostało dopuszczonych - czy do konkursu, czy do pieniędzy - dlatego, że ma inne poglądy. To nieprawda. Tu naprawdę chodzi o kryteria artystyczne. O aferze wokół niezakwalifikowania „Historii Roja” na FPFF mówi Jacek Bromski.

Agaton Koziński: Od kilku lat powstaje w Polsce ok. 50 filmów, w tym roku 45 - ale jeszcze pięć lat temu było ich 36, w poprzedniej dekadzie nie więcej niż 30. Skąd wzięła się ta hossa?

Jacek Bromski: Tak, kilkanaście lat temu był w ogóle problem z tym, żeby wypełnić filmami konkurs w Gdyni. Taki był efekt likwidacji Komitetu Kinematografii, co doprowadziło do załamania systemu finansowania filmów. Ale teraz system udało się odtworzyć - stąd od pewnego czasu rok do roku mamy ok. 50 nowych produkcji.

Temat filmu nie może być przepustką na festiwal
Tomasz Bolt / Polskapresse Jacek Bromski.

Co teraz oliwi ten system? To głównie zasługa PISF?

Na pewno instytut odgrywa tu kluczową rolę. I nie chodzi tylko o sam fakt, że akurat on dysponuje największymi sumami na produkcję filmów. Chodzi także o system ich rozprowadzania. Spore środki przeznacza się na filmy reżyserów debiutujących, oni mają specjalne preferencje. Poza tym postęp technologiczny sprawił, że obniżyły się koszty produkcji. Dzięki temu wszystkiemu filmów powstaje coraz więcej.

Pozostało jeszcze 90% treści.

Jeżeli chcesz przeczytać ten artykuł, wykup dostęp.

Zaloguj się, by czytać artykuł w całości
  • Prenumerata cyfrowa

    Czytaj ten i wszystkie artykuły w ramach prenumeraty już od 8,90 zł miesięcznie.

    już od
    8,90
    /miesiąc
Agaton Koziński

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

ekstramagazyn.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2020 Polska Press Sp. z o.o.