Przemoc ma wiele twarzy. A państwo nie potrafi skutecznie jej zapobiegać

Czytaj dalej
Fot. Karolina Misztal
Gabriela Bogaczyk

Przemoc ma wiele twarzy. A państwo nie potrafi skutecznie jej zapobiegać

Gabriela Bogaczyk

„Dlaczego tyle lat pani o tym nie mówiła?” albo „Co pani takiego robi, że mąż się tak zachowuje?”. Takie komentarze słyszą kobiety szukające pomocy. Raport NIK nie pozostawia złudzeń: jest ona niewystarczająca.

Nie każda z upokarzanych kobiet ma w sobie tyle odwagi i siły do walki co polskie aktorki: Katarzyna Figura i Monika Kwiatkowska. Ofiarami przemocy padły też Rihanna, Whitney Houston, Tina Turner czy Halle Berry, która po pobiciu straciła słuch na jedno ucho. Jest to dowód na to, że ofiarą agresji psychicznej czy fizycznej mogą być również celebrytki.

Jednak w większości problem dotyczy zwykłych kobiet: pani z warzywniaka, ekspedientki w spożywczym, pielęgniarki w szpitalu, studentki psychologii, sprzątaczki w szkole, nauczycielki polskiego czy przebojowej pani prezes. Naszej sąsiadki czy kuzynki.

Niebieska karta dla ofiar

Według najnowszych oficjalnych statystyk, w województwie lubelskiem prawie 5 tys. osób jest dotkniętych przemocą. W tym 3514 kobiet, 615 mężczyzn i 710 dzieci. Natomiast wniosek o założenie tzw. niebieskiej karty złożyło w tym roku 3751 osób. W całym zeszłym roku było to 5,6 tys. wniosków. W tym 4,4 tys. po raz pierwszy, a 1,2 tys. formularzy dotyczyło kolejnych przypadków przemocy w rodzinie.

Pozostało jeszcze 89% treści.

Jeżeli chcesz przeczytać ten artykuł, wykup dostęp.

Zaloguj się, by czytać artykuł w całości
  • Prenumerata cyfrowa

    Czytaj ten i wszystkie artykuły w ramach prenumeraty już od 8,90 zł miesięcznie.

    już od
    8,90
    /miesiąc
Gabriela Bogaczyk

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

ekstramagazyn.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2019 Polska Press Sp. z o.o.