Patrycja Wacławska (opr.) p.waclawska@polskapress.pl

Jak spać, aby się wyspać

Na pierwszy rzut oka statystyki nie są złe. Od poniedziałku do piątku ponad połowa z nas (53 proc.) śpi od 7 do 8 godzin dziennie. 30 proc. przeznacza Fot. Fot. 123RF Na pierwszy rzut oka statystyki nie są złe. Od poniedziałku do piątku ponad połowa z nas (53 proc.) śpi od 7 do 8 godzin dziennie. 30 proc. przeznacza na spoczynek 5-6 godzin, a tylko 6 proc. śpi krócej. 10 proc. Polaków to szczęściarze, którzy w łóżku spędzają więcej niż 10 godzin. W weekendy niemal jedna trzecia z nas pozwala sobie na sen dłuższy niż 8 godzin, pozostałe 70 proc. śpi wtedy od 5 do 8 godzin.

Lubimy spać - tak deklaruje 75 proc. badanych. Jednak im jesteśmy starsi, tym bardziej traktujemy sen przede wszystkim jako biologiczną konieczność, nie czystą przyjemność. Wśród nas są i tacy, którzy uważają sen za luksus (aż 14 proc.) i tacy, którzy najchętniej w ogóle by nie zasypiali, bo to dla nich strata czasu (4 proc.).
Patrycja Wacławska (opr.) p.waclawska@polskapress.pl

Niedobór snu odbija się nie tylko na wyglądzie. Sieje również spustoszenie wewnątrz organizmu.

Jedni uważają, że to strata potrzebnego im czasu. Inni - znajdują w nim niezbędną odskocznię od dnia codziennego. Niezależnie od tego, jak postrzegamy sen, musimy pamiętać o jednym: jest on niezbędnym elementem naszego codziennego rozkładu dnia. Czym więc grozi niedobór snu i jak możemy mu zaradzić - wyjaśnia ekspert z Fabryki Materacy JANPOL, Tomasza Goca.

Coraz więcej pracy i obowiązków sprawia, iż mniej czasu pozostaje nam na codzienne obowiązki. Jemy w pośpiechu, zaniedbujemy czas wolny, wreszcie - krócej śpimy. A jak potwierdzają badania, wypoczęty organizm jest zdrowszy i tym samym bardziej efektywniejszy w codziennych obowiązkach.

Chorzy z niewyspania

Niedobór snu odbija się nie tylko na wyglądzie zewnętrznym. Sieje również spustoszenie wewnątrz naszego organizmu. Brak optymalnej długości nocnego wypoczynku odbija się najpierw na naszej odporności i mechanizmach obronnych organizmu. Osoby niewyspane są podatniejsze na infekcje - i to nawet trzy razy częściej niż osoby śpiące minimum osiem godzin dziennie. Ale nieprzemijający katar czy kaszel to nic w porównaniu z poważniejszymi chorobami, takimi jak otyłość, nadciśnienie, cukrzyca czy nawet nowotwory. Bo w wyniku niewyspania zapadalność na tego typu schorzenia niebezpiecznie rośnie. Brak snu wpływa na spowolnienie reakcji metabolicznych organizmu i tym samym spowolnienie procesu spalania kalorii. Druga rzecz to choroby układu krwionośnego. W fazie głębokiego snu obniża się nie tylko ciśnienie krwi, ale też częstotliwość oddechu i rytm pracy serca. Osoby, śpiące krócej i narażają swój organizm na zaburzenia faz snu są bardziej podatne na nadciśnienie niż te, które śpią zdecydowanie dłużej. Niedobór snu powoduje też zaostrzenie objawów cukrzycy typu II wśród osób cierpiących na jego zaburzenia, czego objawem jest wyższe stężenie glukozy rano i zwiększony poziom insuliny.

Praca do czasu (pójścia spać)

Przytoczone wyżej dane dają do myślenia. Niestety, niewyspaniu nie zaradzi tylko nadrabianie nieprzespanych nocy w ciągu roboczego tygodnia w weekendy. Dlatego lepiej zawczasu zapobiegać, niż potem długo leczyć (o ile jest taka możliwość) skutki niepożądanych dolegliwości. Zmianę takiego stanu rzeczy najlepiej więc zacząć od wydłużenia nocnego wypoczynku kosztem pracy do późna w nocy. Trzeba się pogodzić z faktem, że szczyt produktywności i tym samym efektywnej pracy przypada u każdego w okolicach południa, a zaczyna spadać w okolicach 20. Praca z laptopem w łóżku, gdy za oknem zapadła już ciemna noc, nie ma więc sensu. Zamiast tego zastąpmy ją wyciszającymi aktywnościami, takimi jak czytanie książki czy zwykła kąpiel. Druga ważna rzecz to regularny tryb dnia i wprowadzenie do niego różnych aktywności, nie tylko pracy na etacie i po nim. Czyli: sportu, wyjść do kina, spacerów czy nawet zwykłych spotkań ze znajomymi lub rodziną. To odskocznie, które skutecznie pozwolą oderwać się od myśli o pracy i zapewnią spokojny sen. Niestety, niekoniecznie dłuższy. Długość nocnego wypoczynku jest bowiem zapisana w naszych genach, a z tymi nie sposób walczyć. Jednak z pomocą tych nawyków, jak również odpowiednich akcesoriów, takich jak wygodne łóżka czy poduszki, możemy skutecznie zwiększyć jego jakość.

Wygoda przede wszystkim

Wygodny i zdrowy sen to taki, który kończy się powitaniem poranka z uśmiechem na ustach i bez bólu pleców. Często jednak wstajemy niewyspani, bo niewygodny materac nie pozwala nam ułożyć się odpowiednio w pościeli, często będąc też źródłem nocnych pobudek. I rzecz jasna rozdrażnienia, bo ciągłe przewracanie się z boku na bok wytrąci z równowagi i tym samym sennego trybu nawet najtwardszego śpiocha. - Jedynym rozwiązaniem tego problemu jest inwestycja w dobrej jakości podłoże, czyli sprawdzony materac - mówi Tomasz Goc.

Niestety, wygodny materac jest rzadkością. Mało tego. Większość Polaków nie śpi nawet w łóżku! 55 proc. dorosłych sypia na rozkładanej kanapie, a z odpowiednio dużego łóżka z materacem korzysta zaledwie jedna trzecia z nas. - Tylko właściwie dobrany materac jest gwarancją zdrowego snu. Wybierając rozkładaną kanapę narażamy się na bóle pleców, mięśni i płytki sen - zauważa Tomasz Goc.

Słowa eksperta potwierdzają dane zebrane w badaniu TNS Polska. 31 proc. Polaków odczuwa dyskomfort podczas snu (np. ból pleców), 34 proc. ma problemy z zaśnięciem i podobny odsetek budzi się w nocy lub nad ranem nie mogąc już zasnąć. - Niestety wciąż niewiele osób zwraca uwagę na sam materac. Tylko 15 proc. uważa, że ma on związek z niewyspaniem. Większość Polaków jest przekonanych, że za ich złe sny odpowiadają stres, nieregularne godziny snu, czy poziom hałasu. Zapominają o rzeczy najważniejszej, czyli posłaniu - mówi ekspert.

Tutaj się czyta. Bez reklam.

Tak jak w kiosku. Kupując prenumeratę cyfrową, możesz czytać codzienne wydanie Ekstra Magazynu.

Co zyskujesz:

  • dostęp do wszystkich treści Ekstra Magazynu
  • codzienne e-wydanie Ekstra Magazynu
  • artykuły, reportaże, wywiady i multimedia
  • co tydzień nowy numer Ekstra Magazynu
Patrycja Wacławska (opr.) p.waclawska@polskapress.pl

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

ekstramagazyn.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2019 Polska Press Sp. z o.o.